Program

Here you will find the top-class contributions for this year's conference.

There will be a pre-event get together on the evening of September 26th, with laboratory visit, and informal dinner, starting from app. 06.00 pm https://goo.gl/maps/t9QwKddhFzu7JU3E7

Tuesday 27th September
https://goo.gl/maps/2x3rLCCv327FEqWi7

09:00 Uhr
Begrüßung / Salutation
Prof. Atzler

09:15 Uhr
Piston Engine Regulation for General Aviation in Europe
S. Ebert; European Union Aviation Safety Agency

09:45 Uhr
Environmentally friendly aviation with the internal combustion engine – opportunities through standard-compliant 2nd generation biofuels
Klimaneutrale Mobilität mit dem Verbrennungsmotor – Der Umstieg auf normgerechte Bio-Kraftstoffe der 2. Generation
T. Kaebernick, B. Lampertz; Coryton
C. Saupe, F. Atzler; TU Dresden

10:15 Uhr
„Der Kerosin Hubkolbenmotor als effiziente Alternative zur Turbine“
„The jet fuel piston engine as an efficient alternative to the turbine“
Y. Cherubin, J. Schwarz; Raikhlin aircraft Engine Developments GmbH

10:45 – 11:15 Uhr Coffeebreak

11:15 Uhr
Combustion technology development for renewable fuels using the example of OME
Brennverfahrensentwicklung für erneuerbare Kraftstoffe am Beispiel von OME
C. Saupe, R. Werner, F.Atzler; TU Dresden

11:45 Uhr
Future of the PASSION OF FLYING
F. Zahradnik, Austro Engine GmbH

12:15 Uhr
The diesel hybrid powertrain as a very efficient technology for small aircraft
Der Diesel-Hybrid-Antriebsstrang als sehr effiziente Technologie für Kleinflugzeuge
A. Wegener; FlyEco GmbH
J. Lay; Universität Stuttgart

12:45 – 14:00 Uhr Lunch

14:00 Uhr
The new SMA engine
Der neue SMA-Motor
J. Heitzmann; Röder Präzision GmbH

14:30 Uhr
Limits of the thermodynamic Optimum of the Diesel Piston Aircraft Engine – Why sudden release of energy near TDC is not optimal after all
Die Grenzen des Thermodynamischen Optimums beim Diesel Flugmotor – Warum schlagartige Energiefreisetzung nahe des OT doch nicht optimal ist
D. Dörner, R. Ruhnow; Continental Aerospace Technologies GmbH

15:00 Uhr
General aviation propulsion systems under extreme conditions in the altitude chamber
Der Luftfahrzeugantrieb bei extremen Betriebsbedingungen in der Höhenkammer
R. Werner, M. Stiegler, T. Roß, F. Atzler ; TU Dresden

15:30 Uhr
Zusammenfassung / Conclusion
Prof. Atzler